איך לקבל רישיון קונסטרוקטיבי לעיסוק בקנאביס ב-4 צעדים פשוטים

מה הוא רישיון קונסטרוקטיבי לעיסוק בקנאביס רפואי, כיצד מקבלים אותו, ומה ניתן לעשות איתו? כל הפרטים על הרישיון שמאפשר לכם לסחור בקנאביס באופן חוקי, ואפילו לבנות מותג קנאביס רפואי משלכם.

רישיון קונסטרוקטיבי הוא רישיון לעיסוק בקנאביס רפואי ללא מגע הניתן מטעם משרד הבריאות. הדרישות העיקריות עבור קבלת רישיון קונסטרוקטיבי לעיסוק בקנאביס רפואי הן שלמבקש הרישיון לא יהיה שום רישום פלילי כלל, שהוא יהיה מעל גיל 25, ושפעילות הקנאביס עבורה הוא מבקש אישור תעמוד בתקני האיכות הנדרשים.

רישיון קונסטרוקטיבי אינו רישיון לגידול קנאביס, ולא לסחר פיזי או העברת קנאביס ממקום למקום. כאמור, רישיון קונסטרוקטיבי הוא רישיון לעיסוק בקנאביס רפואי ללא מגע, וכפי ששמו מרמז, לבעלי רישיון קונסטרוקטיבי אסור כלל לגעת בקנאביס רפואי. מה כן מותר לעשות עם רישיון קונסטרוקטיבי? לבנות מותג קנאביס משלכם, לבצע הזמנת סחורה מחוות בארץ או ביבוא מחו”ל, ולהפיצה בחנויות (“בתי מרקחת”) בעזרת עוסקים בעלי רישיון אחרים כמו בית מסחר, חברת שינוע וכד’.

מה אפשר לעשות עם רישיון קונסטרוקטיבי ללא מגע?

למשל, נניח שקוראים לכם משה ותמיד חלמתם לשווק זני קנאביס תחת מותג משלכם בשם “הקנאביס של משה”. לאחר שתחזיקו ברישיון קונסטרוקטיבי ללא מגע, תוכלו לשווק בבתי המרקחת את “הקנאביס של משה” ליותר ממאה אלף מהמטופלים בעלי הרישיון לרכישה ושימוש בקנאביס רפואי בישראל.

לאחר שברשותכם רישיון קונסטרוקטיבי, כל מה שעליכם לעשות זה לפנות לחברת גידול וייצור קנאביס (מקומית או מחו”ל) שמחזיקה בתקני הייצור הנדרשים, לרכוש ממנה סחורה, ולתאם את אריזתה, אחסונה והפצתה לבתי מרקחת באמצעות עוסקים אחרים המחזיקים ברישיונות מתאימים לכך (מהחווה למפעל, מהמפעל לבית מסחר, ומשם לבתי המרקחת).

במקרה שרוצים לייבא או לשווק מותג של החברה היצרנית עצמה, כלומר לשמש כמעין מתווכים בעסקאות בלבד, ניתן לעשות זאת ישירות כמובן, אבל יש בהחלט גם חברות בעלות חוות ומפעלים שמספקות שירותי ווייט לייבל (White Label), כלומר סחורה נקייה ממיתוג שתוכלו למתג בעצמכם כרצונכם.

בכל מקרה, ברגע שיש קשר עם חברה בעלת תקנים שמייצרת קנאביס שעומד בסטנדרטים הנדרשים, ניתן לרכוש ממנה קנאביס לצורך הפצה בבתי מרקחת. במקרה שמדובר בחברה מחו”ל, יש לתאם העברת הקנאביס לישראל באמצעות חברת שילוח בינלאומית (כמו ICL למשל או קנאבילוג) ובמקרה של חווה מקומית ישראלית, לשירותי שינוע מורשים.

משם אפשר לתאם עם אחד ממפעלי הקנאביס המורשים את קליטת ואחסון הסחורה אצלו לצורך ביצוע בדיקות ואריזה, ואז לתאם שוב שינוע וקליטה אל אחד מבתי המסחר המורשים, שבשלב זה יוכל להפיץ את הסחורה אל בתי מרקחת שאיתם תסגרו עסקה מראש.

הכי פשוט במקרה הזה יהיה כמובן לפנות אל אחת החברות שחולשות על כל שרשרת הייצור (נקראת גם “שרשרת הערך”). חברות כאלה מאפשרות לבצע את כל התהליך – מקליטת הסחורה ועד הפצתה לבתי המרקחת – דרכן, בעצמן, ללא צורך בחברות נוספות. זה כמובן יחסוך המון מאמצים, כסף ואת הליך הלמידה הנדרש.

ניתן כמובן גם להיות סוחרי קנאביס פשוטים יותר, ורק “לתווך” עסקאות בשוק כאמור. כלומר, אם יש לכם קשר טוב עם חוות גידול, תוכלו להפוך למעין “סוכנים” שלה ולתווך עסקאות בינה לבין מפעלים, מפיצים ובתי מרקחת, ולגזור את הקופון שלכם כמתווכים. לחילופין, תוכלו גם להקים אתר אינטרנט ולמכור דרכו את הקנאביס למטופלים כשאת ההזמנות תעבירו אל בית המרקחת שאיתו אתם עובדים.

למה בכלל צריך רישיון קונסטרוקטיבי ללא מגע ומאיפה הוא צץ פתאום?

ענף הקנאביס הרפואי מתפתח, יותר ויותר חברות ועוסקים מצטרפים אליו, אך עד לאחרונה כדי לעסוק בתחום המעניין הזה היה על המעוניינים בכך להקים עסק באחת מהחוליות בשרשרת הייצור, כלומר להיות הבעלים של חוות ריבוי, חוות גידול, בית מסחר, מפעל או בית מרקחת.

כפי שנחשף לראשונה במגזין קנאביס לפני כחצי שנה, מתישהו בתחילת שנת 2021 החל מנהל היחידה לקנאביס רפואי, יובל לנדשפט, לנפק רישיונות עיסוק בקנאביס גם לגורמים פרטיים או חברות שלא מחזיקות כל פעילות באחת החוליות בשרשרת הערך ורק מבצעות עסקאות, יבוא, תיווך וסחר, ללא מגע בקנאביס עצמו.

רישיונות אלו – שניתנו ל-14 עוסקים ראשונים שחלקם לפחות ככל הנראה מקורבים לפי חלק מהטענות ללנדשפט אישית – נקראים כאמור “רישיונות אחרים” או “רישיונות קונסטרוקטיביים” או “רישיונות ללא מגע”.

למה צריך אותם? מכיוון שעל פי פקודת הסמים המסוכנים, כל פעולה בקנאביס – כולל תיווך, יבוא וסחר – דורשת רישיון מהמדינה. אחרת, ללא רישיון כזה, כל תיווך ב”עסקת סמים”, אפילו אם מדובר בהפניית מטופל לקנייה בבית מרקחת או תיאום עסקת רכישת קנאביס בין חווה למפעל למשל, נחשבת לעבירה פלילית.

החשיפה כאן במגזין קנאביס הובילה לעתירה שהוגשה לבית המשפט על ידי אחד ממבקשי הרישיונות שלא זכה להיות מ-14 הראשונים שקיבלו רישיון קונסטרוקטיבי. בעקבות העתירה, משהסתבר שאין סיבה אמיתית לסרב לאחרים שאינם מ-14 הראשונים, החליט מנהל היק”ר לקבוע לראשונה נהלים ברורים לקבלת הרישיון הזה: עמידה בתקן איכות (ISO 9001) ואישור משטרה לאבטחה (תקן IMC-GSP).

בהמשך, המשטרה הודיעה ליק”ר כי מבחינתה יש פטור גורף מבדיקות אבטחה לכל המבקשים רישיון עיסוק ללא מגע, פשוט מכיוון שאין מגע עם הקנאביס עצמו, כך שנפתחה בפועל האפשרות לקבל רישיון כזה לעשרות מועמדים נוספים פרט ל-14 הראשונים. רבים כבר החלו בתהליך הרישיון וקיבלו אותו ומאות ואף אלפים נוספים צפויים לקבלו מעתה ואילך.

נכון להיום, יש כבר כמה עשרות בעלי רישיון קונסטרוקטיבי, כולל חלק מחברות הייצור עצמן שביקשו את הרישיון כדי לאפשר להן לקיים מסחר מחוות לוויין שאינן שייכות להן. לדוגמה, גם לחברות גדולות כמו “טבע” יש רישיון כזה, כדי שיוכלו לסחור במותגים עצמאיים, כפי שהן אכן עושות.

נו, אז איך מקבלים רישיון קונסטרוקטיבי ללא מגע?

על פי הנוהל הרשמי לקבלת רישיון עיסוק קונסטרוקטיבי (“אחר”) בתחום הקנאביס הרפואי, יש לעמוד כאמור בכמה דרישות בסיסיות בלבד. כדי להתחיל בתהליך יש להגיש תיקיית מסמכים ופרטים למחלקת הרישיונות ביחידה לקנאביס רפואי על מנת שהיא תבחן את הבקשות ותאשרן או תתן הערות לתיקון.

סדר ההליך הוא כזה: הגשת בקשה לקבלת “אישור ראשוני” (שעדיין איננו רישיון קונסטרוקטיבי) להקמת פעילות בתחום > בחינת הבקשה על ידי היק”ר ואישורה > התחלת תכנון, הקמה וקידום הדרישות לעמידה בתנאים לקבלת רישיון קונסטרוקטיבי > הגשת בקשה לקבלת “רישיון עיסוק” > קבלת רישיון עיסוק ותחילת פעילות.

בכל מקרה, ללא קשר למדריך שלפניכם, מומלץ פשוט לקרוא את ההנחיות המפורטות לאורך נוהל 107 (“מפת הדרכים”) שגובש ביק”ר. משרד הבריאות עשה עבודה די טובה וכל מה שצריך זה לעקוב אחר ההוראות. בעוד שהתנאים לקבלת רישיון עיסוק באחת מחוליות העיסוק הם די מורכבים ודורשים השקעה ומאמץ, אך בכל הנוגע לרישיון קונסטרוקטיבי / “אחר”, ישנן מעט מאוד דרישות.

שלב ראשון: הגשת בקשה לקבלת אישור ראשוני (“קוד עוסק”)

כדי להתחיל ולקבל את האישור הראשוני (“קוד עוסק”) – שכאמור איננו רישיון עדיין – יש ראשית להיות אזרח מעל גיל 25 או חברה רשומה, למלא טופס מועמדות לקבלת אישור ראשוני (עמוד 18 בנוהל 107 הנ”ל), ולהגישו בצירוף תעודת זהות או תעודת רישום חברה (“נאמן למקור” בחותמת עו”ד) ופרטים אישיים של המועמדים לפעילות בעסק, לרבות בעלי עניין, מורשי חתימה, מנהלים ועובדים – הכל על גבי טבלת אקסל בפורמט “כספת” (ניתן למצוא דוגמה לטבלה כזו כאן).

בקשת רישיון עיסוק קנאביס "אחר" ללא מגע (קונסטרוקטיבי)
בקשת רישיון עיסוק קנאביס “אחר” ללא מגע (קונסטרוקטיבי)

כמו כן יש לצרף לבקשה מסמך Word פשוט, ובו הסבר לסוג העיסוק, לרבות פירוט הסיבות והנימוקים לצורך קבלת רישיון קונסטרוקטיבי / “אחר”. למשל, אם מועמד מעוניין לייבא קנאביס מחו”ל ולשווקו בבתי מרקחת, או אם הוא מעוניין להיות סוכן / מתווך עסקאות בין עוסקים מורשים אחרים או בין עוסקים ללקוחות, עליו לפרט איך ומדוע הוא מתכוון לעשות זאת. את המסמכים יש לשלוח במייל אל היק”ר ([email protected]) ואפשר לכתב גם את אטל טובין האחראית על הנושא בייק”ר ([email protected]).

שלב שני: בחינת הבקשה לקבלת רישיון קונסטרוקטיבי ומתן אישור ראשוני (“קוד עוסק”)

בשלב השני, לאחר הגשת המועמדות, צוות היק”ר יבחן את הבקשה, כשבין היתר תיבדק כמובן העמידה בדרישות, כמו גם השאלה האם יש במשטרת ישראל מידע פוסל כלשהו לעיסוק בתחום הקנאביס. למשל, עבר פלילי או קשר כלשהו, אפילו עקיף, לעבריינים, סביר שיפסול את הבקשה.

במידה וכל דרישות הסף תקינות, מנהל היק”ר ינפק לעוסק “קוד עוסק”, קרי אישור ראשוני, שכאמור – עדיין איננו רישיון קונסטרוקטיבי אך מאפשר להתחיל בפעילות תכנון והקמה.

שלב שלישי: תכנון והקמה והגשת בקשה לרישיון קונסטרוקטיבי

בשלב זה העוסק יחל בהקמת העסק וההכנות לתפעולו, כשבמקביל, לצורך קבלת רישיון סופי, הוא יצטרך להציג ליק”ר אישור עמידה בתקני איכות (ISO 9001) – תהליך שאורך מספר חודשים ונעשה דרך חברות צד ג’. את האישור הזה יש להגיש בצמוד למילוי טופס בקשה ייעודי לתהליך מבדק אבטחה (עמוד 25 בנוהל 107).

כמו כן יש לצרף בקשה לבדיקת אבטחה מהמשטרה (שכאמור כבר נתנה פטור לכך עבור רישיונות “אחר” אותו ניתן למצוא כאן). את הבקשה לבדיקת אבטחה בצירוף הפטור הנ”ל יש להגיש על גבי טופס יעודי גם כן (עמוד 21 בנוהל 107).

בקשה לאישור/פטור בדיקת אבטחה מהמשטרה
בקשה לאישור/פטור בדיקת אבטחה מהמשטרה

לבקשה לקבלת רישיון יש לצרף העתק של קוד העוסק שכבר ניתן לכם מהיק”ר, וכן גם העתק של הסכם התקשרות (גם הסכם מותנה ללא פרטים מסחריים זה בסדר) ביניכם לבין יזמים/עוסקים אחרים שהינם בעלי קוד עוסק או רישיון עיסוק בתוקף מהיק”ר, שמהווים את החוליות הסמוכות בשרשרת האספקה (למשל הסכם עם חוות גידול בארץ או בחו”ל שמוכנה למכור לכם את הסחורה ועם בית מסחר שמסכים לקלוט אותה ולשווק אותה עבורכם הלאה).

בנוסף, גם בשלב הזה יש לצרף פירוט של העוסקים ובעלי העניין על גבי אותה טבלת אקסל בפורמט “כספת”, שאותה, יחד עם שאר הטפסים, יש להגיש כבקשה מלאה לרישיון על בסיס הטופס היעודי לבקשת רישיון (השונה מהבקשה לאישור ראשוני והמופיע בעמוד 27 בנוהל 107).

שלב רביעי: קבלת רישיון קונסטרוקטיבי

לאחר שנמסרו כל המסמכים הנדרשים, ובמידה ואתם עומדים בכל התנאים, היק”ר ינפקו לכם רישיון, לרוב עם תוקף של שנה אחת (במיוחד במקרה של רישיון “אחר”), או שישלחו הודעה על תיקונים נדרשים.

מרגע קבלת הרישיון יכול העוסק לסחור ולתווך בעסקאות קנאביס רפואי. יש לזכור להגיש בקשה לחידוש רישיון בהתאם לאותו נוהל 107 לפחות 60 ימים לפני פקיעת התוקף.

מומלץ למעוניינים בקבלת רישיון ללא מגע לעשות זאת בהקדם, מכיוון שהעוסקים המורשים בענף (היצרנים) מנסים בימים אלה לבטל את הרישיונות הקונסטרוקטיביים.

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר